Allmänt Förvirrad Småbarnsmamma

Alla inlägg under februari 2012

Av Annika - 29 februari 2012 20:53

   Idag har man verkligen haft vårkänslor. Jag och Anki var ute på långpromenad med barnen. Härligt att gå vid vattnet och se danmark. Verklig lyx i vardagen. Vi tog även vägen förbi bion för att se om de kommit ut med program för barnavagnsbion men de hade såklart inte öppet. Efter den långa promenaden blev vi självklart "tvugna" att stanna till på Max och äta stora hamburgare :-) Gott gott.


Hittade några dåliga bilder från Mello i helgen men tänkte visa dem ändå.


 


 

Så skoj det var.


  

Här är dagens bild på Myra som var på ett strålande humör idag. Förrutom just nu vilket betyder att jag skriver två ord och sen springer upp och stoppar in nappen som hon "gömmer".


 

Nu är det dags att hitta nappen igen så nu får det vara med bloggandet för ikväll.





Av Annika - 28 februari 2012 12:30

Hej Alla


I lördags var jag och ett helt galet gäng tjejer på mello i malmö. Vilken stämning och vilket ös. Vi satt och viftade som galningar med glowsticks och minsann vi syntes i tv :-). Jag såg min framtid framför mig. Det satt en 5-6 årig flicka framför mig med rosiga kinder och ett plakat där det stod Danny. När han kom in så var hon i extas. Kan se mig och Myra på mello om 5 år :-D


Igår var det babysim och idag var det babyrytmik. Nu sover Lillan och jag tror att jag ska ta och göra detsamma så det får bli ett kort inlägg idag.


 

Av Annika - 23 februari 2012 16:33


Ja jag ger mig nog in i ett getingbo men jag måste skriva av mig angående hen-debatten.


Ni kan först läsa nedanstående artiklar

http://www.dn.se/Stories/stories-livsstil1/hen-debatten


På några sidor på facebook är det fullt krig mellan Hen-förespråkare och icke Hen-förespråkare.


Hen= ett pronomen som man ska använda när man inte vet vilket kön en person har. Tex en doktor. Det kan vara både en man och en kvinna och då säger man:  Doktorn, hen kommer snart.


Kort sagt är att man som hen-förespråkarna säger bör uppfostra könsneutrala barn. Man ska inte klä sina döttrar i rosa och pojkar i blått. Helst ska de gå i grå kläder så att det inte blir någon förvirring. ;-) För att vara krass så kan man säga att man inte ska kunna se på barnet om det är en flicka eller en pojke. Man ska avstå från stereotypa flick- och pojksaker.


En kommentar på facebook var att man bör inte sätta in en spegel i dotterns (oj förlåt, inte dottern, jag menar barnets) rum för då kommer hon att bli en passiv flicka (barn) som bara tänker på sin yta, och eftersom det är föräldern som sätter in spegeln så är det föräldern som bidrar till att hon blir så.


Man bör inte ha racerbilar eller raketer i sonens rum för då blir de aktiva, aggressiva utåtagerande pojkar och samma där, det är du som har gjort att de blivit så genom att ge dem en bil.


Om Myra helt plötsligt Vill sitta i en rosa klänning och titta sig i speglen och tycka att hon är fin har jag varit en dålig mamma då? Kommer hon tycka att hon inte är värd någonting och då träffa en misshandlande man som fått en bil i julklapp när han var liten.


 Måste jag säga hen om doktorn? Måste Myra leka med bilar (om hon nu inte vill alltså)?


Hur ska man uppfostra sina barn utan att de växer upp till passiva flickor eller kvinnomisshandlande män.


Är det genom att använda ordet Hen?


Eller gäller sunt förnuft även här? Måste det vara rätt eller fel. Om Myra vill ha rosa på sig kan hon inte få det lika gärna som att om hon vill ha blått (eller vilken av regnbågens färger) så går det precis lika bra.

Jag kommer i alla fall att försöka uppfostra Myra till att bli en stark, trygg person som vet att hon är en flicka men att hon är precis lika mycket värd som en pojke. Hon kan bli precis vad hon vill (ska dock starkt avråda från att bli strippa eller eskortflicka) och att det inte finns några begränsningar för vad hon kan göra pga vilket kön hon har.


Är det så fel att vi är olika män och kvinnor? Det betyder väl inte att en är mer värd än den andra för det?


Av Annika - 21 februari 2012 14:46

Så här kul tyckte Myra att spädbarnsmassagen var


 


Mycket skrik och åmandes. Det slutade med att hon åt och tittade på när de andra barnen jollrade förnöjt när deras mammor masserade. Hmmm undrar om jag hade för kalla fingrar...


Vi får testa barnvagnsbio nästa vecka istället.


Nu sover Myra och jag ska städa och ladda upp inför Ullared imorgon. Vi är nog helt galna som planerade in detta när det är sportlov. Tur att man inte är rädd för att vistas bland människor :-D

Jag återkommer med uppdatering hur det var om jag inte blivit nertrampad.

Av Annika - 20 februari 2012 15:21

Före:

            


Efter:


   

Av Annika - 20 februari 2012 11:21

Hej Hej


Vilken härlig helg vi har haft men rätt krävande också, vi satt som två zombies i soffan i går kväll och bara stirrade framför oss, men det var det värt. Myra sov som en stock också och för första gången sov hon hela natten. Ska det fortsätta såhär så är det ju underbart. Nattvälling = I love you!


I lördags överraskade jag Johan, jag berättade inte vart vi skulle så han hade inte en aning. Vi gick till O'learys och där satt ett helt gäng härliga vänner, det blev god mat och många glada skratt. Johan blev väldigt glad och han fick en fin whisky också, tyvärr kan jag inte skriva vilken för det var ett väldigt svårt namn, men den ska vara väldigt god.

Myra blev passad av mormor och morfar. Hon hade skött sig exemplariskt så vi ska nog kunna få barnpassning av dem flev gånger :-)


Igår var det dags för namngivning, vi var på Linneaträdgården där Jag och Johan gifte oss för 1,5 år sedan. Det blev en mysig tillställning med Brunch och våfflor, ska ni ha någon tillställning så kan jag verkligen rekommendera detta, underbar personal och fantastiskt god mat, sen så sitter man i ett lummigt växhus som är så mysigt.


Nu heter vår dotter officiellt Myra Maria Olympia Dahl.


Nu sover Myra en stund sen är det dax att åka på babysim. Myras favoritsysselsättning. Ni som funderar på att göra det med era barn säger jag bara, tveka inte! Barnen älskar detta, det är en jättemysig stund och de får vattenvana vilket är väldigt viktigt (tycker jag iallafall) och.. det bästa av allt.. Myra sover ca 4 timmar efter, helt slut :-D


Ha en fortsatt bra måndag! 



Av Annika - 17 februari 2012 13:37

Myra vaknade pigg som en mört kl 6 i morse. Jollrade och ville ligga hos oss. Mysigt men lite väl tidigt dock.

Eftersom hon höll på att tugga på det mesta som kom i hennes väg igår plus att hon var väldigt förtjust i att tugga på tuggleksaker som jag stoppat i frysen en stund så kände jag efter i hennes mun i morse och minsann, där hade kommit fram en liten tand. Så nu är nästan hela frysen fullproppad med leksaker för att underlätta för henne för det kliar nog ordentligt i tandköttet.


   


kl 10 var det dax för 5 månaders vaccineringen. Som hon tjöt stackaren. Men det gjorde nog mest ont i mig än i henne. Trodde nog inte att jag skulle bli så blödig när jag blev mamma men men...

Hon var jätteduktig, så såklart fick hon en liten present när vi gick hem. Man kan ju inte vaccineras utan att få en liten present (ja jag skämmer bort henne men det bryr jag mig inte om). Vi har en förmåga att sätta namn på alla hennes gosedjur så den här får heta Beatrice :-) Nu är Myra lite hängig och jag tror att hon har lite feber så vi ska snart gå och gosa i sängen en stund.


 

Innan vaccinering. Pigg som en mört och anar inget.


 

Efter vaccinering, hängig tjej med Beatrice.


Helgen kommer att bli hemlig. Johan fyllde 40 förra fredagen och vi firade lite då men det kommer att bli lite imorgon också. Eftersom det är så hemligt så får jag återkomma efter helgen med bilder och berättelser.


Och vi ska ju även ha namngivningsceremoni på söndag som jag återkommer med med bilder.


Nu är det eftermiddagsgos och till alla er som jobbar. Hehehehe...

Av Annika - 16 februari 2012 13:14

R1304


Måste ju visa upp den fina presenten jag fick av Johan. Den kommer jag att använda ofta för den är jättefin.

Varenda gång jag har sett idol och Lailas smycken har jag sagt till Johan att jag skulle vilja ha en ring eller smycke från Rock by Sweden och nu har jag :-)


hmm, han kanske lyssnar när jag pratar ändå :-)


Ovido - Quiz & Flashcards