Allmänt Förvirrad Småbarnsmamma

Alla inlägg under december 2013

Av Annika - 28 december 2013 17:21

Från att ha haft en mysig och härlig jul till att ligga utslagen i vinterkräksjuka är väldigt tvära kast. Tack och lov är det bara jag som är drabbad än så länge och Johan dricker whisky för fullt i medicinskt syfte (säger han iallafall).

Myra är piggare än nånsin och har precis lärt sig spela på munspelet som hon fick i julklapp (hur tänkte vi där?) Ljuv musik.
Just nu står hon och bankar på balkongdörren och skriker Balle. Hmmmm



Vår egen lilla Pippi



Hoppas att ni har sköna mellandagar.



Av Annika - 26 december 2013 20:15

Jag sitter här nöjd, belåten och väldigt mätt och ska försöka summera julen.
Den har varit helt underbar med nära och kära. Lyckliga barnskratt har lagt sig som varm bomull i hjärtat.

Lillejulafton åkte vi till svärföräldrarna och åt gudomligt god dansk fläskestek och hade så mysigt. Myra fick så fina julklappar, bl.a Pippiperuk och pippikläder. Hon har stått helt förundrat och tittat på sig i spegeln.


Julafton åkte vi till mina föräldrar för ännu mer mat och trevligt sällskap.
Myra blev lite rädd för tomten (sin egen pappa) först men när hon förstod att han gav bort presenter så ändrade hon sig kvickt och sprang glatt till honom.

Vilken tur att vi skulle stanna över natten för efter det fantastiska julbordet orkade vi bara ta oss bort till sofforna, kvällen avslutades där med tomten är far till alla barn.

Barnen lekte med alla fina presenter tills de lyckligt somnade.

Vi åkte till Gammelfarmor på juldagen. Hon blev så glad för tavlan med barnbarnsbarnen och för att träffa oss.

Egentligen skulle vi åka hemåt på kvällen men vi var så avslappade och hade så mysigt så efter en så god porterstek så beslutade vi oss för att stanna en natt till.

Så vi kom hem imorse och jag sprang ner till mellandagsrean och fyndade en massa snyggt. Men det visar jag en annan dag.

Nu ska jag sitta och lukta på min nya parfym som jag fick av min snälle make i julklapp. Clean: Shower fresh. Doftar ljuvligt.

God Fortsättning alla fina därute.

Av Annika - 24 december 2013 09:24

Ni som tittar in här idag vill jag passa på att önska en riktigt God och Fröjdefull Jul!

Ta hand om er och era nära och kära och ta det lugnt i trafiken om ni ska ut och köra.

Jag hoppas att ni varit snälla så tomten kommer till er!

Av Annika - 23 december 2013 07:47

Igår var en dag för återhämtning och avkoppling.
Dottern kom tillbaka från farmor och farfar och efter många kramar och pussar blev det ett långt skumbad innan vi gick några få hundra meter till våra vänner.
De hade dukat upp för glögg och advents mys. En fantastisk äppleglögg, en så saftigt god julskinka, saint agur på pepparkakor, lussekatter och julgodis.
Vi åt, planerade både nyår och midsommar och pratade uppspelt i mun på varandra.

Myra mumsade glatt i sig från det goda som serverades, dansade Gagnam style och hälsade på katten Moltaz. Haaaj sa hon men blev lite förbryllad att han inte sa Haaaj tillbaka.

Tack för en mysig eftermiddag.
Ha nu en fantastiskt God Jul kära Familjen Andersson så ses vi på Nyår.

Av Annika - 22 december 2013 18:09

Igår var första gången sen den 13 augusti som jag och Johan var på barnfri dejt.
Vi gick först och såg Hobbit: Smaugs Ödemark. Så mysigt att sitta nära hopkurade, en stor popcorn och sammanflätade fingrar. Filmen var jättebra och man längtar efter att se sista delen.


Han ser (försöker iallafall ) cool ut i 3D glasögon.

Därefter gick vi och åt på Pitchers. Väldigt god mat men servitriserna trodde nog inte att de skulle jobba också för att få lön.


Sen gick vi till Bishop och Telegrafen där vi avslutade med en Irish coffee.
Väl hemma så hade vi musikkväll och satt och pratade länge. När kunde vi göra det senast?
Efter en liten sovmorgon så åt vi frukost på sängen (äggröra och bacon) till Big Bang Theory innan det var dags att börja julpyssla innan Lillfisen kom hem igen.

En välbehövlig och efterlängtad dejt.

Av Annika - 22 december 2013 08:23

I fredags hade dagis julavslutning med konsert och sång i Mariakyrkan. Där var väldigt mycket folk och många stolta föräldrar och släktingar till små tomtenissar, lucior och pepparkaksgubbar.
Myra som är bland de minsta fick vänta till sist då hon var med i ljuståget.

Det var så mysigt se alla de små försöka sjunga och göra rörelser.

Tusen tack till all fantastisk personal som övat med barnen och somven gjorde ett fantastiskt jobb i kyrkan.


Efteråt gick släkt och vänner hem till oss för lite mat och glögg. Väldigt trötta men detta var en fin början på julledigheten.

Av Annika - 18 december 2013 22:23

Idag kom jag hem från min Danmarkstur, trött men nöjd. Resan hade gått fantastiskt bra och det var helt underbart att komma hem och krama familjen.

Nu ska ni få höra. Johan förbjöd mig att gå nära kylskåpet.

Han pysslade och smusslade och vips hade han gjort vinkokta blåmusslor, havskräftor och räkor. Till detta vårt favoritvin Stoneleigh. Han var i Göteborg igår och hade handlat hem detta underbara från Fiskekyrks. Jag trodde jag var i himlen när jag åt. Gudomligt gott. Myra käkade räkor för glatta livet.

Min man han kan han...
Tusen tack min alldeles egna kock.

Av Annika - 17 december 2013 19:18

Jag är på julegavetur genom Danmark. Träffar väldigt trevliga kunder på dagarna men kvällarna är väldigt ensamma, så jag beslutade mig för att jag ska äta gott på hotellen. OMG vad jag har ätit gott. Kolla på det här från första kvällen:

Och idag tror jag nästan jag fick en liten tår i ögat när jag skar i kalventrecoten

Och gissa hur jag kände det när jag smakade på chokladfondanten. Halleluja moment

Undrar om jag kan beställa en taxi till rummet :-)


Hoppas att ni har det bra därute. Julstressa inte för mycket. Man ska orka vara vaken och njuta av julen också.

Ovido - Quiz & Flashcards