Allmänt Förvirrad Småbarnsmamma

Alla inlägg under maj 2011

Av Annika - 19 maj 2011 08:20

Just nu smakar all mat underbart och jag tycker att det är väldigt kul att laga nya rätter. Maken är en väldigt tacksam försökskanin och det verkar som han gillar det jag lagar.

Igår gjorde jag en ny pastarätt som heter "Pasta Amatriciana". Väldigt lätt att göra och den blev väldigt god.


 

Recept 6pers:


400 g rökt sidfläsk

1 stor gul lök

2 röda chili

6 msk vitt vin

1000 g krossad tomat

pasta

riven pecorino ost.


Kan verkligen rekommendera. Tyvärr fick jag titta på när maken drack upp resten av den lilla flaskan vitt men men.


Jag var lika glad ändå


 

Börjar bli rätt stor nu. 3,5 månader kvar.


Igår diskuterade vi om sömn och hur trötta vi alltid är på mornarna. Jag kom på att jag frusit in tärnad frukt (ananas, melon o blåbär) och kom på att jag kunde göra vars en smoothie på morgonen. Sagt och gjort, i morse blandade jag den frusna frukten med lite apelsinjuice och vaniljyoghurt i mixer och vips hade vi vars en smoothie. Maken fick med sig sin i en termos på sin vandring till jobbet. min såg ut såhär:


 

Den var faktiskt väldigt god och den kommer att göras varje morgon nu ett tag framöver.

Men jag klarar mig inte utan mitt kaffe så nu är det dax för det.


God morgon Världen!

Av Annika - 18 maj 2011 11:59

Detta lagade jag igår och det blev väldigt smaskigt:


 

Kycklingwok:


Fullkornsnudlar

kycklingfilé

wokgrönsaker

kokosmjölk

Uncle bens sweet & sour wok sauce

sweet chilli sås

sambal olek


Tomat och feta sallad:


körsbärstomater

fetaost

olivolja

svartpeppar




Av Annika - 18 maj 2011 09:38

Igår låg jag och maken och funderade på namn på lillan. Det är inte lätt, det finns ju hur många fina namn som helst och hur vet man vilket som passar bäst?

Det är kanske som så att vi får vänta tills hon är född för att se på henne om hon är en Molly eller en Emma. Men hur som helst så är Molly det namn som vi tycker bäst om just nu. Men nästa vecka är det säkert något annat.


Vi kom även på ett väldigt roligt dubbelnamn:


Polly-Esther.   


Jag lovar att hon inte kommer att behöva heta det men det var rätt skoj. Det får bli arbetsnamnet så länge tills vi har hittat det bästa.


Har ni några bra/roliga förslag?

Av Annika - 18 maj 2011 08:21

Det är för tidigt för att komma på något att skriva om så ni får hålla tillgodo med dessa bilder tills jag har vaknat och druckit kaffe.


Nu vet vi varifrån de engelska kungligheterna får sina modetips   

 

God Morgon Världen!

Av Annika - 17 maj 2011 12:24

Idag blir det en tvårätters lunch


Ost- och skinkpaj med babyspenat, fetaost och körsbärstomater, och en klick creme fraiche.

Efterrätt: banan, jordgubbar och blåbär med lite grädde



 



Ha en trevlig lunch!

Av Annika - 17 maj 2011 09:53

Passande låt.



Av Annika - 17 maj 2011 08:32

Jag har kommit in i fasen där jag ligger vaken några timmar på natten och stirrar i taket. Jag hade det i början av graviditeten också, rätt jobbigt måste jag säga. Det började med att jag puttade lite nätt (eller nog rätt hårt) på maken som snarkade högt (och enligt honom väldigt gulligt), som tack för att jag upplyste honom om detta vände han sig om och snibben på hans täckte slog till mig i ögat (inte med meningen enligt honom, hmmm). Sen var man vaken....

Jag hann fundera på allt möjligt från vad jag ska ha på mig på midsommar till förlossning och vad vi ska ha till kvällsmat, tror till och med att jag har en lösning till världsfreden.

Sen ringde klockan och nu sitter jag här.. Bläää


Solen håller sig verkligen undan idag:

 


Men vi hade en mysig kväll på O'learys med makens föräldrar igår. Visst HIF förlorade och det var rätt sura miner pga detta, men maten var god och det är alltid trevligt att träffa makens föräldrar.


Nu är det dax att jobba. Ikväll är det inget inplanerat så jag kommer att sova hela kvällen (så att jag kan ligga vaken halva natten igen).


God morgon Världen!

Av Annika - 16 maj 2011 12:18

Efter alla mina så kallade fruktstunder är det väl dax att bli seriös:


 

Trevlig Lunch på er!

Ovido - Quiz & Flashcards